pátek 6. prosince 2013

Proč se musí zázvorky před pečením vyspat

Každý má to své oblíbené vánoční cukroví. K mým favoritům patří určitě zázvorky. Pekla je moje babička a já jsem se do nich pustila tento rok taky.

Pokud neznáte zázvorky, tak jsou to takové po zázvoru pálivé sušenky. Babička říkala, že prý dobré na žaludek, zdravotní. Babička je pekla asi každý rok podle jiného receptu, protože byly jednou tvrdé jak šutr, moc placaté nebo málo zázvorové. Takže jsem se rozhodla po nějakém dobrém receptu zapátrat sama. Kamarádky mi ochotně sdělovaly recepty s tím, že tohle musí zvládnout každý blbec. A to je vždy špatné znamení. To pak nevím, jestli jsem blbější než každý průměrný blbec nebo tak geniální, že si musím postup nějak zkomplikovat, ale recepty tohoto typu u mě nedopadají moc dobře.


Tady je osvědčený recept od kamarádky a její babičky, podle kterého jsem pekla já.

Ingredience:

500 g cukru moučka
500 g hladké mouky
4 celá vejce
2 čajové lžičky mletého zázvoru
2 špičky nože jedlé sody

Postup:

Utřít prosátý cukr s vejci, přidat ostatní suroviny, vypracovat těsto. Vyválet placku a vykrájet tvary silné 3 -5 mm, dát na plech vyložený pečícím papírem a nechat do druhého dne uležet. Druhý den péct nejdřív na 170°C a jak vyskočí, teplotu snížit na 150 °C.

Vypadá to jednudeše, že? 

První problém nastal hned při vykrajování. Těsto se hodně lepilo a šlo to opravdu špatně. Některé kousky díky tomu taky špatně vypadaly a proto jsem je raději hned snědla. Po konzultaci s maminkou jsem se dozvěděla, že jsem měla přidat víc mouky. Takže opakuju - když se lepí, přidat mouku. Já jsem vlastně mouku, i když necíleně, přidávala, když jsem těsto válela, takže ty další kousku už docela šly. Ještě upřesním, že jsem pekla z poloviční dávky (pro případ neúspěchu) a měla jsem vykrájené tvary na dva plechy. Ve všech receptech, které jsem četla, byl bod s uležením do druhého dne. Je to nutné asi pro to, aby trochu nakynuly a při pečení se pěkně nafoukly. Děti byly u babiček, takže jsem plechy se zázvorkami uložila na noc do postýlky, aby byly na ranní pečení pěkně odpočinuté. Na druhý den jsem je šoupla do rozehřáté trouby. Pečou se krátce, asi tak 15 minut. Do šířky se při pečení nezvětšují, jen do výšky. Upečené jsou, když se dají nožem z papíru dobře odloupnout. Nevím proč, ale některé kousky se při pečení jakoby vyboulily, nevyskočily rovnoměrně, a ty jsem taky hned snědla. 

Každopádně chuťově jsou výborné. Možná toho zázvoru by tam mohlo být i více, ale to už by děti asi pálila pusa. Vzhledově to taky docela jde. A neztvrdly, jak se u zázvorek často stává. Musela jsem je dobře schovat, protože jsme jich už polovinu snědli, tak aby do Vánoc něco zbylo.

Jaké je vaše oblíbené cukroví? Pečete zázvorky?


11 komentářů:

  1. Já je neměla nikdy ráda právě proto, že pálí a jsou tvrdé a dají se leda tak "cumlat" a to mi vadilo. Ale tvůj recept vypadá dobře a možná, když budu trošku víc šetřit se zázvorem, že mi nakonec zachutnají. :) Díky za recept, určitě je vyzkouším. :)

    Runa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle chutnají dětem (2 a 4 roky), takže moc nepálí. Pro mě by mohly být pálivější. Vyzkoušej:)

      Vymazat
    2. Taky jsem pálivými chutěmi tak trochu dítě, tak snad si se zázvorkami sednem. :D Díky!

      Vymazat
  2. Můj muž je taky miluje. Vloni jsme je "vytunili" ještě slepením zázvorovou marmeládou, abychom toho zázvoru náhodou neměli málo :)

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý recept, občas už mě trochu štvou ty recepty které jsou jakože "osvědčené", ale nikdo je nikdy nezkoušel. Tady je to ale jasné a tak je asi zkusím. I když jsem je nikdy moc nemusela, bábi už je má napečené a nějak mi zachutnaly. Teď o víkendu mám ale v plánu aspoń vanilkové rohlíčky, a možná i moje oblíbené vínové cukroví nebo linecké :) super článek! ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Mám je moc ráda, recept se mi líbí, tak je asi poprvé zkusím. :)) Miraculous Style GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
  5. Ty jsou krásné. Možná si je přidám do seznamu k vyzkoušení, přiznám se, že zázvorky mě pořád nějak míjely a ještě jsem je nikdy nedělala. Mám tento rok v plánu to cukroví trošku ošidit, takže asi půjdu jen do těch "nejžravějších" druhů. Linecké, pusinky a vosí hnízda, na ty se obzvlášť těším, protože mám novou formičku na vosí hnízda ve tvaru sněhuláků, zvonečků nebo stromků :-)

    kdyzmamchut

    OdpovědětVymazat
  6. Je možné, že jsem tento typ cukroví za svých 36 let života neviděla, neslyšela o nich a neochutnala?

    OdpovědětVymazat
  7. Ja pecu dneska tedka :-) nakonec jsem udelala dva druhy naraz.kdyz uz to vsechno vyndavam a rozpaluju troubu.ale osvedcene recepty taky neberu.stejne clovek musi prijit sam na to.jak to udelat dobre.treba jako ja dnes.kdyz jsem linecke testo rozdelila na nekolik dilu.jeden dil vyvalela.vykrajela a zbytek dala do lednicky.vyndala jsem jiny dil a porad dokola.jak se maslo v teste zaclo valenim zahrivat.tak se lepilo pak vsude.to v receptu samozrejme ale neni.

    OdpovědětVymazat
  8. Pamatuji se, že je dělala moje babička, když jsem byla malá, ale já je neměla ráda, protože opravdu dost pálily :o(

    OdpovědětVymazat
  9. nevim jak se mi to povedlo,ale me ztvrdly :D :(

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...