čtvrtek 7. listopadu 2013

Jak založit a nastartovat e-shop

Češi prý mají letos utratit za vánoční dárky v internetových obchodech až 15 miliard korun. Bylo by fajn si ukousnout trochu pro sebe. Uvažujete o založení eshopu? Tady je několik mých zkušeností.

Nečekejte, že vám poradím, co prodávat. Pokud bych měla nějaký dobrý tip, tak nepíšu tento článek, ale zakládám e-shop. Každopádně volba sortimentu a zaměření eshopu je klíčová. Pokud v tom nemáte jasno, měli byste zvážit několik věcí. Za předpokladu, že budete prodávat výrobky, a ne dobré rady, tak musíte myslet na skladování. Pokud se pustíte třeba do malých balzámků na rty, můžete je mít klidně doma pod postelí. Ale například sekačky na trávu se vám tam už nevejdou. Skladovací plochy jsou náklady a zásoby blokované peníze. Pokud budete dělat do přírodní kosmetiky nebo do potravinových doplňků, tak vám přibude starost s hlídáním doby expirace. Co pak teprve řešení reklamací u kočárků nebo mobilů. Taky je dobré si rozmyslet, jestli budete nabízet jen to, co budete mít skladem nebo necháte zákazníka objednávat zboží, které skladem nemáte, ale jste schopni je brzo doobjednat. Zákazník nerad čeká! V případě průběžného doobjednávání se vám může stát, že bude mít zboží dodavatel vyprodané právě ve chvíli, kdy jej budete nutně potřebovat. Dodavatelé mají také často stanovenu výši minimální objednávky, tak si dejte pozor, ať kvůli jednomu páru ponožek nemusíte objednávat zboží za pět tisíc. 

Jedna z možností, jak se těmto skladovým potížím vyhnout, je mít obchod založený na drop shippingu, což znamená jen virtuálně nabízet zboží, přijímat objednávky, které vyřídí dodavatel za vás a vy inkasujete jen provizi. Na tuto možnost jsem narazila nedávno například zde u Biooo.cz.


I takové cíle můžete se svým eshopem mít!
















Takže pokud jste ve fázi, kdy máte jasno v sortimentu, znáte trh a konkurenci, spočítali jste si, že minimálně nemůžete prodělat a máte nezlomnou touhu pustit se do toho, přichází na řadu rozhodnutí, jakým způsobem přivést váš vysněný eshop na světlo boží, lépe řečeno zaplést ho do sítě internetu a nechat zazářit.

Ale ještě musím napsat jednu důležitou věc. Internet je místo divoké a je přímo nutností se chovat obezřetně až podezíravě, abyste někomu nenaletěli, tak jak se to stalo mě, naštěstí bez velkých následků. Můžete narazit na nabídky založení eshopu, ale dočkáte se jen nekvalitního provedení nebo nesplněných termínů. Takže než s někým začnete spolupracovat, pořádně si jej progůglujte (to je výraz co?).

Způsoby založení eshopu:

Začnu od možností, které jsou nejjednodušší a snad i nejlevnější. Když je něco levné, nemůžete pak čekat, že to bude splňovat všechna vaše očekávání. Takže něco za něco.

1.  vlastní obchůdek na prodejním webu

Tuto možnost jsem dřív taky využívala. Jde o velmi jednoduchou věc, kdy si založíte účet a nastavíte svůj profil na některém z webů, které nabízejí zprostředkování prodeje. Určitě znáte třeba Mimibazar.cz, Aukro.cz, Fler.cz a další. Musíte se ale podřítit fungování webu a omezeným funkcím. Nemůžete třeba sledovat statistiky návštěvnosti. Takový prodej není zadarmo - provozovateli webu platíte buď měsíční paušál (na Mimibazaru kolem 300 Kč měsíčně) nebo provize z prodeje (na Fleru je to teď myslím 11%). Tady je třeba příklad úspěšného prodeje na Mimibazaru (klik).

2. internetový obchod ke stažení zdarma

Levný způsob, jak přijít k dobře vypadajícímu i fungujícímu eshopu, je stáhnout si některý z free eshopů, jako je VirtueMart, modul pro Joomla nebo Prestashop. Ale pozor! Aby byl obchod opravdu kvalitní, je potřeba plno nastavení a tedy dobrá znalost programování. Takže pouštět se do této varianty doporučuji jen v případě, že sami rozumíte programování nebo máte někoho, kdo vám bude kdykoli ochoten nastavení a úpravy provést. Já mám osobní zkušenosti právě se systémem Prestashop. A protože programování nerozumím vůbec a úpravy pro mě dělá jeden známý, eshop není stále podle mých představ. To si pak občas říkám, že jsem si měla vybrat za manžela nějakého programátora a měla bych úpravy na počkání. Samozřejmě si můžete nechat dělat vše profesionálně, ale hodina práce programátora stojí až 600 Kč. Pokud tedy svého programátora máte, pořád musíte počítat s poplatky - a to za webhosting (například u Forpsi nebo Wedos), který by mohl přijít přibližně na 400 Kč za rok, a za doménu, což je tak 150 Kč za rok. Na systému Prestashop jeden například eshop Andilkove.cz.

administrace systému Prestashop
3. pronájem eshopu

Velmi často využívanou možností, která vás zbaví starostí s úpravami eshopu a webhostingem, je pronájem obchodu. Jednoduše řečeno, za měsíční poplatek budete využívat přednastavený eshop, do kterého jen vložíte svoje zboží. Takovou možnost nabízí například eshop-rychle.cz nebo shoptet.cz. Platby za základní verzi se můžou pohybovat kolem 150 Kč bez dph za měsíc. Pokud budete potřebovat pokročilejší funkce nebo vylepšení vzhledu, budete si muset připlatit. Nevýhoda je ta, že eshop není váš, ale to záleží na každém, zda mu to vadí nebo ne. Pěkný příklad eshopu od eshop-rychle.cz je zde. Mě se zdá nyní tato možnost jako nejlepší a pokud bych znovu zakládala eshop, vybrala bych tento způsob.

4. naprogramování eshopu na míru

Pokud chcete mít profesionální eshop přesně podle svých přání a nevadí vám vysoká počáteční investice, můžete si nechat vytvořit eshop na míru. Připravte si ale částku od čtyřiceti tisíc výše. Získáte tak vlastní systém a dál platíte jen webhosting. Neřeknu vám, jak je to s úhradou dodatečných úprav. To záleží vždy na konkrétní nabídce každé firmy.

Tip: Pokud se vám nějaký eshop líbí, mrkněte do zápatí, kde většinou bývá uvedeno, kdo eshop vytvořil nebo na jakém systému funguje.

Eshop mám - a co dál?

Prokousali jste se různými nabídkami, nenaletěli jste podvodníkům a máte konečně svůj eshop, který nadšeně plníte zbožím. A co teď? Pokud bych měla v této fázi přirovnat váš obchod ke kamenné prodejně, tak je sice krásná, vybavená, ale stojí uprostřed pusté liduprázdné pouště. Jak ji tedy dostat, virtuálně, do centra města, kde proudí davy zákazníků? Způsobů je více.

Srovnávače cen

Pokud prodáváte zboží, které už na trhu existuje a je žádané, možná bude stačit zařadit se mezi nabízející. Tím myslím registrace do srovnávačů cen zboží, jako Heuréka nebo Zboží a bojovat cenou. Za každý klik na vaši nabídku zaplatíte, takže si zvažte, zda je to pro vás efektivní.

Vyhledávače

Hodně nakupujících vyhledává eshopy klasicky ve vyhledávačích (Seznam, Google). Pokud se však váš eshop bude zobrazovat někde na desáté straně, nikdo si ho nevšimne. Ideální je být mezi prvními pěti nalezenými weby nebo alespoň na první straně. Ale dosáhnout toho je někdy pěkná fuška a celá věda, která se nazývá SEO (Search Engine Optimalization). Profesionální SEO vás může vyjít na pěkné peníze. Ale jde to i podomácku. Na internetu najdete velké množství článku, jak na to. Já jsem pochytila jen základy. Důležité je používání klíčových slov, mít vhodné popisy zboží a obrázků. Eshop by měl obsahovat i nějaké texty k sortimentu. Velký vliv mají i zpětné odkazy vedoucí z jiných stánek na váš eshop. Získat je můžete i výměnou odkazu s jinými tématicky podobnými weby. Postupně váš eshop bude získávat ohodnocení - od Googlu je to Page rank a od Seznamu Srank, což je takové celkové ohodnocení vašeho webu z pohledu vyhledávačů. Ranky a další informace si můžete zjistit pro jakoukoli stránku například na www.seo-servis.cz. 

Propagace na sociálních sítích a blozích

Určitě budete chtít, aby se váš eshop dostal rychle do povědomí co největšímu počtu lidí. Můžete si zaplatit reklamu a bannery budou vyskakovat po celém internetu, ale tohle je docela drahá cesta. Jde to i levněji. Pokud máte svůj blog s velkým okruhem čtenářů, propagovat se vám bude snadno. Vždyť hodně známých českých beauty blogerek má k blogu přidružený i svůj eshop. Stejně tak dobře vám může posloužit Facebook. Pokud se vám podaří zaujmout, zvěsti o vašem eshopu se budou šířit skoro samy.

Mít eshop může být slast i strast. Ale tak je to se vším. Pokud se do toho pustíte, přeji vám mnoho úspěchů. Jo a moje rady berte s rezervou, vždy spoléhejte na svůj rozum.

 

Nakupujete v eshopech? Co se vám na eshopech líbí a co naopak vadí? Uvažujete o založení eshopu? Nebo už máte své zkušenosti? Napište.



16 komentářů:

  1. Já nakupuji hodně přes eshopy materiál k tvoření. Hlavně korálky tedy. Poštovné není drahé a vše si odklikám v pohodlí domova a nemusím nikam jezdit a často jsou ceny na internetu nižší než normálně v kamenných obchodech.
    Často mi ale vadí, že je dost předražené poštovné. Když si někdo i za malý balíček účtuje 130 korun poštovného, když zboží pošle v bublinkaté obálce a cena doporučeně je kolem 40 korun.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za názor. Já taky nemám ráda předražené poštovné.

      Vymazat
  2. Bezvadný článek, to se mi právě hodí!

    OdpovědětVymazat
  3. Najviac super clanok! Vobec nad vlastnym eshopom nepremyslam, ale taketo poucne clanky ma velmi bavia. Vdaka, ze tu zdielas s nami take cenne know how :)

    Inak eshopy vyuzivam velmi casto. Najradsej mam take s osobnym odberom alebo dorucenim zadarmo. Kupujem si tak hlavne kozmetiku, obcas elektroniku, topanky...a co ma uplne najviac vytaca je, ked najdem (a to je skoro vzdy) vacsi sortiment za mensi peniaz na amazone/ebayi s nehoraznym alebo nemoznym shippingom do nasich koncin..

    Peacock & Pineapples

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky a není zač:) Taky mám ráda dopravu zdarma.

      Vymazat
  4. Hele a ty nějaký e-shop aktivně provozuješ? Nebo děláš v online marketingu? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo provozuju, dávala jsem na něj odkaz v článku o taškách Loqi, publikovaném koncem října. Nějakou radu ohledně marketingu bych brala:)

      Vymazat
  5. Ahoj Evi, opět článek na jedničku podtrženou! Některé věci jsou pro mě novinka, jako třeba eshop rychle, drop shipping. Jo fakt to není sranda a každému komu se podařilo prorazit gratuluju. Mějse pá, Moni.

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, máte to moc precizně napsané, objednávám velice často z e-shopů, zatím jsem byla vždy spokojená, ale svůj vlastní bych si neriskla. Je to dnes hodně těžké něco rozjet.

    OdpovědětVymazat
  7. Perfektně napsané. :-) Já se před pár měsíci také rozhodla si založit svůj vlastní eshop. Zatím se mi docela daří, ale i tak přemýšlím nad tím, že bych ho ráda nějakým způsobem zviditelnila. V tomto ohledu se mi například dost zamlouvá PPC reklama. Jen teda podle toho, co jsem se dívala, tak správa PPC reklamy není úplně jednoduchá, takže by se mi o to asi někdo musel postarat. Například tento PPC freelancer nevypadá špatně.

    OdpovědětVymazat
  8. Moc děkuji za užitečné rady. Na založení e-shopu se teprve chystám, ale zjišťuji si všechno co bude k tomu potřeba. A je toho tedy dost, zjistila jsem, že pouhé založení a spravováni e-shopu nestačí. Že je potřeba ještě spousta dalších nástrojů, aby byl vlastně úspěšný a navštěvovaný. Tady je o tom zvyšování návštěvnosti zajímavé info.

    OdpovědětVymazat
  9. Taky jsem si před nedávnem založila eshop a to konkrétně s doplňky stravy. Myslím že pro eshop je důležité mít hlavně dobrého dodavatele, díky kterému můžeme mít konkurence schopné ceny. To jsem vyřešila přes https://www.jml-zlin.cz/cs/stante-se-nasim-distributorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak v tomto s vámi určitě souhlasím. Taktéž už nějakou dobu provozuji svůj vlastní eshop a díky pandemii se nám teď objednávky dost slušně zvýšily. Dokonce to vypadá na to, že budu muset přikoupit nějaké regály do skladu, protože náš sklad v posledních měsících vůbec nestíhá a prostory pro skladování pomalu dochází.

      Vymazat
    2. Měl bych na vás takový dotaz. Prodáváte své vlastní produkty, nebo pouze přeprodáváte? Já právě na svém eshopu prodávám hlavně své produkty a s tím skladováním mám teď také problémy. Říkal jsem si, jestli by nemohlo pomoct třeba to, kdybych každému produktu přiřadil nějaký čárový kód. Díval jsem se, že existuje takový generátor EAN kódů, myslím si, že právě ten by mohl můj problém vyřešit. Nemáte s tím náhodou zkušenost?

      Vymazat

Moc děkuji za komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...